Spárta

A szakmai szolidaritás

A busz meredek, vöröses mészkőfal mellett parkolt le. A sofőr, jól idegeibe rögződött szakmai szolidaritásból, szinte beleolvadt a hegyoldalba, hogy más jármű is elférjen az úton, nehogy balesetet okozzon. Alattunk mély szakadék, veszélyes kanyarok. A szerpentin szeszélyesen kígyózó szalagja hol jobbról, hol balról tűnt fel. Néhol elveszett a fák lombjai között, másutt kopár, sziklába vájt [...]

Hol az együttérzés mostanában?

Végül szavaztunk, s csak nagyon kis fölénnyel értük el, hogy együttérzéssel bevárjuk a peches társainkat. Tanácstalanul álltam meg a tömeg szélén. Körülöttünk a csupa szikla kopárság is lelkesebbnek tűnt némely hangoskodó, együttérzés nélküli embertársunknál.

A kortárs Spárta

Hamarosan leértünk az Evrótasz völgyébe, az antik Spárta előretolt védvonalához. Itt, Szellasziánál mentek füstbe Kleomenész reformtörekvései, mikor i.e. 221-ben, vesztesként került ki a csatából, végleg eldöntve Spárta sorsát. Romjai ott látszottak az út melletti dombtetőn. Aztán átmentünk a folyót átívelő vashídon és máris Spárta főutcájára értünk. Első benyomásra a város semmiben sem hasonlított az általam [...]

A Spártai Múzeum

Sajnos, Spártában a Múzeum megtekintését leszavazták mert már „úgyis késésben voltunk”. A többség Misztrába sietett, ahol ki tudja mire várt, ha képes volt lemondani a múzeum megtekintéséről.  Igy csak egy szórólapról értesültem a Múzeum gyűjteményéről, mely meglepően gazdag művészettörténeti bizonyítékokkal szolgál arra, hogy a közhiedelem szerint művészetgyűlölő spártaiak az i.e. VI. sz. végéig nem űzték [...]

Az antik Spárta

Az antik Spárta kis településekből állt, jobbára a mai város területén és az ettől északra emelkedő kis dombok körül. A várostól észak-keletre még fellelhető némi antik rom, leginkább az i.sz. III. sz. emelt, majd több ízben is megerősített fellegvárban, melyhez egy iskola modern stadionja után, olajfák közt vezet az út.